Poze publicate pe Instagram din Thailanda, într-o îmbrățișare uluitoare cu un elefant. Priveliști unice de pe muchia unui ghețar pe țărmurile Norvegiei, într-un album popular pe Facebook. Pentru Generația Y, sau milenialii, sunt experiențe care populează cu normalitate conturile de social media. Asta în timp ce părinții lor, Generațiile X și Baby Boomers, mergeau în vacanțe repetate pe litoralul românesc, o singură dată pe an.

Călătoriile s-au schimbat radical, mai ales fiindcă această generație îndrăzneață, ce reprezintă peste 30% din populația lumii, are în mânecă două atuuri: accesul la internet și accesul la mijloace de transport către orice colt al lumii.

Schimbarea s-a produs însă nu doar la nivelul modului în care tinerii de astăzi ajung din punctul A în punctul B, ci și la nivelul percepției lor asupra acestei activități. Pentru ei, călătoriile nu mai sunt doar vacanțe, departe de serviciu și rutină, ci experiențe și moduri de a cunoaște lumea la care generațiile anterioare aveau un acces limitat.

Destinații și motivație: unde și de ce călătoresc milenialii?

Milenialii călătoresc mai mult și investesc mai mult în călătorii. Nu își mai planifică doar una-două vacanțe pe an, vara și iarna, ci călătoresc și în weekend, cu ocazia zilelor de naștere, pentru concerte sau alte evenimente, sau pur și simplu fiindcă își doresc să se bucure de o experiență.

Și poate cel mai important, preferă să călătorească mai des, pentru durate mai scurte. Statisticile spun că 69% dintre ei aleg să călătorească mai mult în weekend, comparativ cu un procent de doar 13% pentru generațiile anterioare. De altfel, citybreak-urile au crescut cu 82% din 2004 până astăzi, reprezentând acum 22% din totalul vacanțelor în întreaga lume.

Spre deosebire de părinții lor, care au călătorit de doar 3-4 ori pe an pe durate de o săptămână sau mai mult, milenialii au făcut, în medie, 5,6 călătorii pe an, cu o durată medie mai scurtă, de 6 zile.

Mai mult decât atât, experiențele devin principalul motor al călătoriei. Față de alte generații, milenialii sunt cu 13% mai interesați de căutarea destinațiilor de călătorie cu importanță istorică sau culturală. Sondajele de opinie arată procente impresionante în favoarea unor astfel de motivații: 78% își doresc să aibă parte de o călătorie educativă și să învețe ceva, iar 60% au clasat cultura autentică drept cea mai vitală parte a întregii experiențe de călătorie.

De aici și atracția pentru locuri îndepărtate, cu peisaje și culturi atât de diferite față de cele de acasă: India, Thailanda, Maldive, țările nordice, Noua Zeelandă. Pentru tinerii de astăzi nu mai este suficient să se relaxeze în hamac, în curtea unei pensiuni din vârf de munte. Caută emoția unui apus într-un canion, senzația electrizantă a unui curry condimentat ca la carte în Indonezia, înotul cu delfinii în mediul lor natural, în marea largă.

Mulți aleg chiar să interacționeze cu localnicii, să învețe o artă tradițională, să le viziteze casele. Sunt mai deschiși în fața relațiilor interumane, mai ales fiindcă vorbesc cu dezinvoltură mai multe limbi străine și au access la informații nelimitate despre credințele, comportamentul și caracteristicile unui anumit popor.

Totul devine digital, de la informare până la rezervare

Iar oportunitățile sunt nelimitate, odată ce totul se află doar la o atingere de eran. Orice parte a unei călătorii poate fi astăzi organizată online, chiar și fără intermediar, iar mesajul poate ajunge direct în casa unei familii din celaltă parte a lumii. Oamenii sunt conectați cu ușurință și barierele se reduc simțitor. Datele arată că organizarea de itinerarii prin agenții de turism online a înregistrat o scădere de la 50% la 25% în doi ani, iar tot mai mulți tineri își planifică singuri călătoriile.

Inspirația vine în mare parte din social media, deși părerile sincere ale cunoscuților continuă să primeze – 79% dintre mileniali ascultă sfaturi prietenilor despre destinații și rezervă pe baza acestor recomandări. Interesant este însă că mediul online le pune la dispoziție, într-un mod extrem de transparent, și părerile unor persoane pe care nu le cunosc, prin secțiuni și platforme speciale dedicate recenziilor. 84% dintre ei sunt influențati să rezerve anumite servicii sau să viziteze anumite locuri pe baza conținutului generat de utilizator (recenzii pe forumuri, comentarii).

În etapa de informare, sondajele internaționale arată că 87% dintre mileniali folosesc postările de pe Facebook pentru a se inspira și interesa ce opțiuni există, iar peste 50% au folosit Pinterest sau Twitter. În timp ce peste 70% din tot acest proces de research este făcut de pe telefonul mobil.

Mai mult decât atât, telefonul mobil este mijlocul prin care călătoriile sunt organizate – 66% dintre mileniali își rezervă călătoria folosind un smartphone. 85% dintre ei recunosc faptul că înainte de a opta pentru o anumita variantă, obișnuiesc să verifice mai multe site-uri pentru diferențe de preț sau oferte speciale. Un alt avantaj pe care părinții lor nu îl aveau la îndemână: extrem de multe opțiuni pentru companii aeriene, hoteluri, restaurant, toate la fel de simplu de accesat. Mai multe companii puternice la nivel international se luptă zilnic pentru a le oferi clienților cele mai variate oferte și cele mai bune prețuri.

Poate că cel mai interesant aspect al acestei libertăți este sentimentul că îți poți organiza o călătorie care să răspundă perfect dorințelor tale. Nu trebuie să te mai ghidezi după pachete standard, ci îți poți croi propria experiență în ritmul dorit de tine.

Conexiunea atât de strânsă cu mediul online nu se termină aici, ci continuă și când ajung la destinație. 97% dintre ei vor împărtăși experiențe de călătorie pe social media, cu o medie de 2-3 postări pe zi. Fiecare dintre ei devine astfel un agent de turism.

De altfel, blogurile de travel și postările pe social media sunt o sursă de informare care se bucură de o credibilitate mult mai mare decât eforturile de marketing ale destinațiilor în sine. Avem mai multă încredere în părerile unor oameni ca noi decât în mesajele și imaginile regizate publicate și livrate robotic în feed-urile noastre.

În această lumină, cred că termenul care ar descrie cel mai bine esența din spatele călătoriilor pe care le aleg milenialii este autenticitatea. Își doresc să cunoască mai mult, însă nu prin ochii altora și nu prin vălul fin pus peste o vacanță perfectă, la all inclusive, unde nu îți lipsește nimic. La urma urmei, accesul la informație de astăzi le permite să își hrănească curiozitatea și să vadă imagini de oriunde din lume, fără să fie nevoiți se deplaseze.

Însă, în viziunea lor, pentru ca un loc să fie cu adevărat vizitat, trebuie să pleci cu sentimentul că l-ai trăit cu adevărat, prin toate simțurile. Că i-ai cunoscut fondul de sub toate formele, că i-ai fi ghicit toate ingredientele chiar dacă ai fi fost legat la ochi. Că amintirile cu care pleci sunt mai mult decât niște fotografii frumoase, ci o sete de a experimenta mai mult.