Dacă ai rău de mișcare, vei întâmpina probleme atât în timpul călătoriei cu mașina, cât și în timpul celei cu avionul ori cu vaporul. Așadar, orice mijloc de mișcare alegi pentru vacanța ta, vei resimți disconfort sau chiar stări de rău. Iată câteva motode de combatere a senzației de rău de mișcare, care îți vor permite să ai parte de o vacanță reușită!

Cauzele răului de mișcare

Pentru a combate răul de mișcare în mod eficient, ar fi bine înainte de toate să înțelegi de ce apare acesta. Ei bine, vederea, urechea internă, dar și propriocepția (n.r. modul în care musculatura, tendoanele și terminațiile nervoase resimt mișcarea) formează sistemul vestibular. Atunci când simțurile tale transmit semnale amestecate acestui sistem, apare răul de mișcare – de exemplu, dacă stai pe loc, pe scaunul mașinii sau în avion, însă creierul tău primește mesaje de la urechea internă și pe calea propriocepției că te miști, sistemul vestibular este confuz. Apar astfel senzația de vertij, greața, răul la stomac sau chiar vărsăturile. Uneori, sunt moduri prin care poți preveni sau ameliora răul de mișcare, însă alteori nu. Dacă în mașină te poți așeza pe scaunul din față și te poți uita la drum pentru a transmite creierului mesajul că ești în mișcare și pe cale vizuală, în avion nu ai această posibilitate. 

Simptomele răului de mișcare

  • transpirații reci;
  • vertij sau chiar amețeli;
  • salivarea în exces;
  • pierderea apetitului;
  • paloarea feței;
  • dureri de cap;
  • anxietate.

Cum poți să previi răul de mișcare

rau_de_miscare

Sunt câteva strategii eficiente de prevenire a răului de mișcare, pe care le poți pune în aplicare înainte de a porni la drum. Nu funcționează întotdeauna, însă merită încercate. Iată despre ce este vorba:

  • Nu servi o masă foarte copioasă înainte de a călători cu mașina, avionul sau vaporul, mai ales dacă știi că suferi de rău de mișcare. Nu este însă indicat nici să pleci fără să mănânci, întrucât dacă ai stomacul gol, simptomele se pot intensifica. Ideal ar fi să mănânci o masă hrănitoare, însă ușor de digerat, cu 1-2 ore înainte de a pleca. 
  • Evită mirosurile grele, care îți pot declanșa greața. Nu te da cu un parfum foarte dulce, nu mânca nimic care să miroasă puternic. 
  • Nu încerca să citești, pentru că fie îți declanșezi răul de mișcare, fie îl agravezi. Este valabil și pentru folosirea telefonului ori a tabletei. 
  • Alege-ți locul în mod înțelept – dacă stai în mașină, alege locul din față, în avion stai în zona aripilor, iar pe vapor undeva pe mijloc, pentru că astfel vei reuși să reduci la minimum modul în care resimte corpul tău mișcările.
  • Respiră aer curat – deschide geamul mașinii, pornește aerul condiționat în avion și alege un loc bine aerisit pe vas.
  • Bea apă plată, minerală sau tonică, cu înghițituri mici. Poți să bei și un suc ușor acrișor, dar dulce totodată.
  • Ia pastile pentru răul de mișcare cu cel puțin o jumătate de oră înainte de călătorie – ideal ar fi să alegi unele pe bază de plante pentru că altfel riști să ai de-a face cu efecte adverse precum somnolența.

Tratament pentru rău de mișcare

Există medicamente pentru tratarea răului de mișcare ori de ameliorare a simptomelor asociate, însă marele dezavantaj al acestora constă în faptul că au efecte adverse precum senzația de moleșeală, somnolență ori uscăciune a gurii.

Printre cele mai eficiente medicamente pentru rău de mișcare sunt cele pe bază de dramamină, scopolamină sau meclizină. Însă mai apreciate sunt medicamentele homeopate, pe bază de ghimbir sau alte plante benefice în combaterea senzației de greață ori a disconfortului la nivelul sistemului gastrointestinal. 

Remedii naturiste pentru rău de mișcare

Dacă răul de mișcare s-a instalat deja, sunt câteva remedii la îndemână care te vor ajuta să te liniștești și să îți revii mai rapid:

  • ronțăie o bucățică de rădăcină de ghimbir sau câteva frunze de mentă proaspătă;
  • bea un ceai de ghimbir sau chiar o bere de ghimbir (bineînțeles, fără alcool);
  • bea un ceai rece de mentă, însă cu înghițituri mici;
  • pune-ți pe frunte o compresă rece;
  • spală-ți fața cu apă rece și clătește-ți gura;
  • mestecă o gumă dacă simți că te ajută;
  • masează-ți încheieturile mâinilor – există anumite puncte asociate cu răul de mișcare, care odată apăsate te vor ajuta să te simți mai bine;
  • mănâncă, dacă ți se face foame pe drum, biscuiți sărați, covrigei sau grisine. 

Dacă, indiferent de metodele de prevenție & tratament încercate, tot ai rău de mișcare și este atât de intens, încât îți strică vacanțele, este indicat să mergi la medic. Un specialist te poate ajuta cu un tratament și cu recomandări personalizate, astfel încât să nu lași răul de mișcare să îți distrugă cele mai frumoase amintiri din vacanță. 

Pont: Thassos este o destinație de vacanță destul de populară în rândul românilor, așa că nu ar strica să citești acest articol, pentru a descoperi tainele Insulei de Smarald. Cine știe, poate te convingem să pleci în vacanță :-).